HTML

Sárga Ház

Senki sem százas egészen. Unalmas is lenne.

Címkék

4 es metró (1) állva pisilés (1) amerika (1) árvíz (1) asztrológia (3) átverés (5) autó (1) baleset (1) bank (1) bankautomata (2) bazmeg (1) best of (4) beszólás (1) bicaj (1) bizarr (1) biztonság (1) bkv (7) botrány (7) bsa (1) bulvár (6) bűn (49) bunkóság (3) bürokrácia (5) celeb (6) cigi (1) civilek (1) demagógia (1) dózsa (1) drog (5) duracell (1) egészség (8) egyház (2) éhínség (1) einstein (1) ékes ilona (1) elektronikus számla (1) élet (1) életmód (4) elsősegély (1) emberállat (8) emberi jogok (24) emberrablás (1) én (26) epilepszia (1) értelem (1) ezotéria (2) ezo tv (1) fair play (1) fakivágás (1) falfirka (1) fika (2) film (3) film (1) fogyás (1) fogyasztás (14) fogyatékosok (2) földönkívüli (1) fradi (1) furcsa (1) gazdaság (2) genetika (1) genyaság (1) giccs (2) graffiti (1) gvh (1) gyerek (3) gyógyítás (7) győr (1) haiku (1) hervis (1) hízás (1) hollywoodoo (1) hülyearab (1) hülyemagyar (52) hülyeszerb (1) humor (30) idő (1) internet (1) írás (25) isten (3) istván a király (1) jog (21) jótékonyság (2) kaja (1) kampány (1) kémrepülő (1) kereskedelem (2) kína (2) kisbéka (7) kiszel (1) kiszel tünde (1) környezetrombolás (6) közlekedés (2) kreativitás (1) kritika (1) kultúra (5) maggi (1) magyar gárda (4) május1 (1) március 15 (1) máv (2) mázli (1) média (29) megmondás (9) megmondas (35) melegek (6) mese (4) móri bankrablás (1) multi (1) mutyi (1) művészet (1) napi betevő (50) nemi identitás (3) net (1) nyelv (10) okosmagyar (3) ombudsman (1) óriásplakát (1) őrültség (1) otp (1) pákó (1) pákozd (1) parapszichológia (3) pet/ct (1) pia (1) piac (1) pilótajáték (1) pofátlanság (6) politika (52) prosztata (1) provident (2) rablás (2) rasszizmus (1) reklám (20) relativitás (1) rendőrség (17) robbanás (1) roma (3) rtl (5) sárkány (1) scifi (4) sólyom (1) sör (2) sport (1) stohl (1) szalakóta (1) szarrágás (2) székesfehérvár (3) szélsőség (1) szenzáció (1) szex (1) szolgáltatás (15) szórakozás (2) sztár (1) szudán (1) takarékszövetkezet (1) társadalmi célú reklám (3) társadalom (60) teremtes (1) tesco (1) thm (1) tibet (2) törvény (1) transzplantáció (1) tudomány (7) tv2 (2) ünnep (2) upc (1) vallás (3) varjú (1) vasút (1) verebes (1) xenofóbia (1) zászlóégetés (1) zene (3) zsidó (1) zuschlag (1) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

Az ORTT a faszagyerek!

2009.07.15. 15:13 :: oeruelt

Nem vagyok sem prűd, sem a reklámok elvi ellensége, de mostanában két dolog annyira csípte a csőrömet, hogy megkerestem vele az ORTT-t.
Az egyik a nemrég több csatornán is sugárzott "Ki a faszagyerek?" című film esetében a név maga volt (az eredeti "The Man" címet az elmebajos forgalmazó költötte át), amit a műsorajánlók, előzetesek, off- és online műsorújságok minden további nélkül, a nap minden szakában ontottak magukból. Azt gondoltam, a szimpla parasztság távoltartása a képernyőtől a testület hatáskörébe tartozik.
A másik dolog a csatornáknak az az újabban betegesen elharapózó, elvetemült szokása, hogy futó műsoraik, filmjeik alatt képernyőfeliratokkal, animált, villódzó, színjátszó, több soros beharangozókkal hirdetik (reklámozzák) saját eljövendő műsorszámaikat, agyonvágva ezzel a néző szórakozását és felbaszva benne a pumpát. Naivan úgy gondoltam, talán ez a tevékenység is a korlátozott reklámidő fogalma alá esik/esne.
Lehangoló, szerintem vicces válaszokat kaptam:

Tárgy: Tájékoztatás

Tisztelt Uram!

2009. július 7-én az Országos Rádió és Televízió Testülethez érkezett beadványával kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom:
Levelében egyrészt a „The Man” című film magyarországi forgalmazó általi címváltoztatását kifogásolja. Másrészt azt sérelmezi, hogy egyes csatornák a képernyő felső sarkában jelenítik meg valamelyik későbbi műsoruk címét, illetve sugárzási idejét, így reklámozva azt. 
A „The Man” című film címének magyar változata valóban hagy kívánni valót maga után, ám az ORTT - a feladatát és hatáskörét kijelölő - a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény rendelkezései alapján jár el, és ez alapján nincsen ráhatása a forgalmazó általi címváltoztatásra. A Testület azonban kiemelt figyelmet fordít a kiskorúak védelmét szolgáló rendelkezések betartására. Ennek során az ezen szabályokat sértő műsorszolgáltatókat kellő szigorral szankcionálja. Önmagában azonban a műsorszám címe - a benne megjelenő tartalom nélkül - még nem alapozza meg a Médiatörvény 5/A.§-5/F.§-nak megsértését...
(Valóban, ezek a paragrafusok csupán a piskótakarikák használatáról intézkednek, ha tehát a Disney összeállítás közben a késő éjszakai "Szanaszét kúrom a nővéredet" című bővérű vígjátékot vagy a "Mi a faszt akarsz kisköcsög?" című börtöndrámát népszerűsítik, ahhoz a testületnek nincs köze.)

...A képernyő felső sarkában megjelenő felirat kapcsán az alábbikat rögzítjük:
A Médiatörvény alapján a reklám definíciója a következő:
Rttv. 2. §  41. pontja: „Reklám: ellenérték vagy ellenszolgáltatás fejében közzétett műsorszám, amely megnevezett vagy ábrázolt áru (beleértve az ingatlant is), szolgáltatás, jog és kötelezettség értékesítését vagy más módon történő igénybevételét, illetve a reklámozó vállalkozás vagy a műsorszolgáltató által kívánt más hatás elérését segíti elő. Reklám az önreklámozás céljára felhasznált műsoridő a 28/A. pontban meghatározott műsorelőzetes kivételével. "
Az önreklám fogalmát a Testület az 1472/2002. (X. 3.) sz. határozatában az alábbiak szerint adta meg:
„Önreklám: a reklám speciális fajtája, amely a műsorszolgáltatók esetében a csatornát/adót népszerűsíti, azaz a műsorszolgáltató arculatát, illetve a róla alkotott képet formálja, illetve önreklámnak számít a műsorszolgáltató ehhez kapcsolódó másodlagos tevékenysége, így pl. a műsorszolgáltató által előállított terméknek, valamint az általa nyújtott szolgáltatásnak népszerűsítése. Az önreklám beleszámít a műsoridőbe, így megfelelően alkalmazandók a reklám közzétételére vonatkozó szabályok."
A fenti meghatározásokból megállapítható, hogy mindkét esetben alapvető fogalmi kritérium az, hogy a sugárzott felvétel műsorszámnak minősüljön, amely a kifogásolt esetben nem állapítható meg, hiszen egy, a képernyő sarkában közzétett feliratról van szó. Mindezek okán a reklámok közzétételére vonatkozó, a Médiatörvényben szabályozott korlátozó rendelkezések sem érvényesíthetők ebben az esetben.
A hatályos Médiatörvény rendelkezései nem tiltják az ilyen típusú feliratozást, vagyis azt, hogy a képernyő sarkában a műsorszolgáltatók saját műsoraikra vonatkozó figyelemfelkeltő közléseket tegyenek közzé, s ezért az ORTT ennek kapcsán nem indíthat eljárást a műsorszolgáltatókkal szemben...
(Vagyis hát, az a reklám, ami nem egy film helyett, hanem egy film közben jelenik meg, az ugye nem reklám, legalábbis nem olyan, aminek hosszát, formáját vagy egyéb mértékét számonkérhetné a testület. Ne lepődjünk meg tehát, ha legközelebb a mozifilm alatt a képernyő alján, mint a tőzsdehírek vonulnak át a műsorajánlók és egyéb promóciós üzenetek, aztán majd két sorban, vagy átlósan, és ne várjuk, hogy az ORTT a korrekt műsorszolgáltatás és a nézők védelmében foglalkozzon ezzel a lényegtelen aprósággal.)

...A műsorszolgáltatóknak egyébiránt érdeke fűződik ahhoz, hogy a nézők reakcióinak, kritikáinak, észrevételeinek figyelembe vételével alakítsák műsorszerkezetüket, műsorszolgáltatásukat, így amennyiben a jövőben ilyen irányú, általános problémára kíván rávilágítani, úgy javaslom - a cél hatékonyabb elérése érdekében - közvetlenül a műsorszolgáltatóknak is küldje meg kifogásait.
A hatályos Médiatörvény alapján tehát jelenleg nem lehet kielégítő megoldást találni a fenti kérdések vonatkozásában. A Testület azonban jelenleg - többek között a képernyőn megjelenített ikonok kapcsán is - konzultációt folytat szakmai szervezetekkel, illetve a törvényhozókkal a probléma megoldása érdekében.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét.

Nos, a csatornák természetesen soha a fülük botját sem mozgatják az elmarasztaló nézői üzenetekre, ez kőkeményen üzlet, és amíg a hepciáskodók nincsenek annyian, hogy az megmutatkozzon a nézettségi adatokban is, addig fütyülnak rájuk. Az átlagos Mónika- vagy Győzike nézőt meg gondolhatjuk, mennyire zavarja akár a "faszagyerek", akár a mértéktelen képernyő-promóció. A lovak közé van itt dobva a gyeplő kérem, de azért az jó, hogy az ORTT konzultál. A konzultáció az egy nagyon fontos dolog...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sargahaz.blog.hu/api/trackback/id/tr381247600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.