HTML

Sárga Ház

Senki sem százas egészen. Unalmas is lenne.

Címkék

4 es metró (1) állva pisilés (1) amerika (1) árvíz (1) asztrológia (3) átverés (5) autó (1) baleset (1) bank (1) bankautomata (2) bazmeg (1) best of (4) beszólás (1) bicaj (1) bizarr (1) biztonság (1) bkv (7) botrány (7) bsa (1) bulvár (6) bűn (49) bunkóság (3) bürokrácia (5) celeb (6) cigi (1) civilek (1) demagógia (1) dózsa (1) drog (5) duracell (1) egészség (8) egyház (2) éhínség (1) einstein (1) ékes ilona (1) elektronikus számla (1) élet (1) életmód (4) elsősegély (1) emberállat (8) emberi jogok (24) emberrablás (1) én (26) epilepszia (1) értelem (1) ezotéria (2) ezo tv (1) fair play (1) fakivágás (1) falfirka (1) fika (2) film (3) film (1) fogyás (1) fogyasztás (14) fogyatékosok (2) földönkívüli (1) fradi (1) furcsa (1) gazdaság (2) genetika (1) genyaság (1) giccs (2) graffiti (1) gvh (1) gyerek (3) gyógyítás (7) győr (1) haiku (1) hervis (1) hízás (1) hollywoodoo (1) hülyearab (1) hülyemagyar (52) hülyeszerb (1) humor (30) idő (1) internet (1) írás (25) isten (3) istván a király (1) jog (21) jótékonyság (2) kaja (1) kampány (1) kémrepülő (1) kereskedelem (2) kína (2) kisbéka (7) kiszel (1) kiszel tünde (1) környezetrombolás (6) közlekedés (2) kreativitás (1) kritika (1) kultúra (5) maggi (1) magyar gárda (4) május1 (1) március 15 (1) máv (2) mázli (1) média (29) megmondás (9) megmondas (35) melegek (6) mese (4) móri bankrablás (1) multi (1) mutyi (1) művészet (1) napi betevő (50) nemi identitás (3) net (1) nyelv (10) okosmagyar (3) ombudsman (1) óriásplakát (1) őrültség (1) otp (1) pákó (1) pákozd (1) parapszichológia (3) pet/ct (1) pia (1) piac (1) pilótajáték (1) pofátlanság (6) politika (52) prosztata (1) provident (2) rablás (2) rasszizmus (1) reklám (20) relativitás (1) rendőrség (17) robbanás (1) roma (3) rtl (5) sárkány (1) scifi (4) sólyom (1) sör (2) sport (1) stohl (1) szalakóta (1) szarrágás (2) székesfehérvár (3) szélsőség (1) szenzáció (1) szex (1) szolgáltatás (15) szórakozás (2) sztár (1) szudán (1) takarékszövetkezet (1) társadalmi célú reklám (3) társadalom (60) teremtes (1) tesco (1) thm (1) tibet (2) törvény (1) transzplantáció (1) tudomány (7) tv2 (2) ünnep (2) upc (1) vallás (3) varjú (1) vasút (1) verebes (1) xenofóbia (1) zászlóégetés (1) zene (3) zsidó (1) zuschlag (1) Címkefelhő

Friss topikok

Linkblog

Kínos reklámszövegek

2008.07.21. 14:52 :: oeruelt

Arra már nem is vesztegetek szót inkább, hogy milyen iszonyatosan ötlettelenek és unalmasak, közhelyesek és fájdalmasak a magyar reklámok, ahol végbélpanasz feliratú lufikat lehet a magasba eregetni egy tévéspotban (igen, értem én, a gond elszáll...), ott nehezen lehet színvonalról beszélni.

Arról sem értekeznék, hogy a nyomtatott vagy hangzó anyagokban mennyi elemi helyesírási és egyáltalán, nyelvhelyességi, stilisztikai és egyéb hibát láthatunk, hallhatunk, hisz ahol máig nem sikerült megtanulni azt, hogy "szeptember 20-ig" dátum nincs, hogy a "20 000 FT"-ban a t akkor is kicsi, ha a szöveg kapitális, vagy hogy olyan, hogy "lábbelik csak 5000 forinttól" nincs, ilyent egyszerűen nem mondunk, szóval ahol mindez plakátra, sajtóhirdetésbe, rádióspotba kerülhet, ott nyelvhasználatról nem beszélhetünk, legfeljebb a szavak felelőtlen egymásra dobálásáról.

De ami sok, az sok, a Gorenje hűtők most olyan óriásplakáttal jelentkeztek, amely egyenesen erőszakot követ el a magyar nyelven! Az 5lettelen 5let, a számjegynek szótagként történő alkalmazására (ráadásul a hosszú magánhangzó teljes figyelmen kívül hagyásával!) nyilvánvalóan az ösztökélhette a szerencsétlen szövegírót, hogy most egy 5 éves garanciával kecsegtető akció indul, de hát az isten szerelmére, ez már bármire feljogosít bárkit?! És egyáltalán, ha ezt is lehet, hol a határ? Valóban csak a piac lehet hivatott eldönteni, mi az, ami még elviselhető és mi az, ami már nem?

A nyomtatott sajtóban sajna már rég lezajlott az "őrségváltás", a korrektorokat elzavarták, a helyükön tátongó lyukakba pedig újabb értékesítési menedzsereket ültettek, az írástudás képességét, a nyelv stílusos használatának készségét pedig háttérbe szorította a bulvárkapcsolatok milyensége. Ha sikerül Pákót rávenned, hogy meztelenül mosson fogat neked, az sem baj, ha fokkefe lesz a szövegedben.

Én úgy érzem, hogy a reklámban is a teljes, feltétel nélküli kommercializálódás irányába tartunk (ha még ott nem vagyunk egészen), a nagyon durva tabuk megsértésén kívül szinte semmi felelősség nem nyomja sem az ügynökségek, sem a megrendelők vállát. Nem éreznek különösebb tiszteletet a nyelv iránt, nem bántják őket a sivár ötletek, nem izgatja őket az egész terület elposványosodása addig, amíg egyébként a hirdetés eléri a hatását. Hogy lehetne másképp is - persze egy kicsit több hozzáadott értékkel, talán hangyányival drágábban -, nem szerepel az alternatívák közt.

Az internet tele a jobbnál jobb, szellemes grafikákkal, spotokkal, van tehát mihez mérni a hazai produkciókat. Hát nem szégyelli magát itt senki?!

5 komment

Címkék: média reklám nyelv

A bejegyzés trackback címe:

https://sargahaz.blog.hu/api/trackback/id/tr78578172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gg 2008.07.23. 14:45:35

Mi a baj azzal, hogy "szeptember 20-ig"?
Nézd meg a helyesírási szabályzatot, mielőtt mindent és mindenkit lefikázol.

oeruelt · http://sargahaz.blog.hu/ 2008.07.23. 18:07:30

Belenéztem.

296. Az évet és a napot jelölő számjegyekhez a toldalékok pont nélkül, kötőjellel kapcsolódnak:
az 1838-i árvíz; Magyarország 1514-ben; 1848. márc. 15-én; április 4-ig vagy 4-éig;
12-től vagy 12-étől; stb.

DE:

280. A rövidítésekhez, jelekhez stb. a toldalékokat kötőjellel kapcsoljuk. Ilyenkor ezek mindig olyan alakjukban járulnak a rövidítésekhez, jelekhez stb., amilyenben a kiejtett formákhoz kapcsolódnának; tehát tekintetbe vesszük az illeszkedés és a hasonulás törvényeit, valamint kiírjuk az esetleges előhangzót is: u.-ban (= utcában), Ft-ot, Ft-tal (= forintot, forinttal), ker.-nek (= kerületnek), ÉK-en (= északkeleten), K-ot, K-mal (= káliumot; káliummal), m2-enként, m2-es (= négyzetméterenként, négyzetméteres), °C-on, °C-kal, °C-os (= Celsius-fokon, Celsius-fokkal, Celsius-fokos) stb.

A 296-os pontból kitűnik, hogy a 20-ig és a 20-áig is használható (ebben valóban hibáztam), ám a 280. pont szelleméhez kétségtelenül a 20-áig alak áll közelebb.
Tekintve, hogy a reklámszövegekben egyébként hemzsegnek a hibák, a pongyolaság pedig naponta érhető tetten, komolyan gondolod, hogy a 20-ig alak választása tudatos a szövegírók részéről??
Éppen ma hallottam egy Scholl tévéspotban: "Zavarja a száraz, repedezett sarka"?
Én például ezt egyértelműen "a" nélkül írnám, vagy ha megtartanám, akkor így hangzana: "Zavarja a száraz, repedezett sarok"? Talán ebben sem értesz egyet?

orczy 2008.08.05. 22:13:32

Áhh, amíg az egybeírás-különírás szabályai sem világosak sokak számára egy egyszerű összetételnél sem, addig nincs miről beszélni...

hackfy 2008.10.23. 16:35:09

Ki mondta, hogy bármilyen plakát, reklámcetli, sőt .brosúra 'elérte a célját'? Nem mondom, a Tecsóba még csak-csak elmegyünk akciós dinnyét venni, de hűtőt, autót, házat, pártot,hazát nem rohanunk beszerezni, mert az útszélen egy útszéli nyomtatvány fennen hirdeti. Ezt a hülyeséget a marketingmenedzserek csak a saját főnökeiknek tudják beadni.

oeruelt · http://sargahaz.blog.hu/ 2008.10.24. 09:56:17

Ó, azért a tudatalattid elég rendesen működik és befolyásolja a tetteidet, ezt hidd el nekem! Egy marketingesnek bőven elég az, hogy amikor kocsira, pártra, hűtőre, falazóanyagra stb. gondolsz, egy adott termék jut először az eszedbe! A többi már tényleg ár, minőség (bár erről alkotott véleményedet is jelentősen befolyásolja a termék imázsa) és egyebek dolga...